Der er noget personligt, jeg har lyst til at fortælle dig. Noget der måske også kan have afgørende betydning for dig som leder og for den virksomhed du står i spidsen for. Men der er noget på spil for mig. Og måske for dig?
Lad os drage afsted. Der er flere veje ind i min fortælling. Den seneste er i vinterferien. I biografmørket, med min datter siddende ved siden af mig, går det op for mig. Frost 2 er ikke bare en hyggestund.
Mens Elsa i bedste melodi gran prix stil synger af sine lungers fulde kraft:
For hver dag bli’r det lidt sværere med de kræfter, jeg nu får
Og stemmen inden i mig si’r, “Af sted! Kom, vi går”
Ud i ukendt land
Ud i ukendt land
Lige dér går det op for mig, at det var mere end en børnefilm. Det var et kald. Det var en påmindelse om noget, der er vigtigt for mig. Og måske for verden, tror jeg i al beskedenhed.
Jeg kunne ikke mærke mit drive
Seks år forinden startede jeg Brand New Day. Fuld af passion, begejstring og drive. Bæredygtig branding, før det var på alles læber. Masser af succes og det der hører til. Det første tilbud, jeg lukkede som selvstændig, var sekscifret. Store kunder kom til. Projekter lykkedes. Mens cavapropperne føg gennem luften, var forandringen stille og roligt i gang.
Jeg blev voldsomt udfordret på flere måder. Det kunne jeg klare. Men da livet for alvor ramte… Liv der slutter. Liv der bliver forandrede. Kunne jeg klare det? Jeg kunne i hvert fald ikke længere mærke min passion, min drivkraft, som havde fået mig gennem tykt og tyndt i de seneste år.
Jeg kunne ikke længere høre mit kald.
Faret vild
Derfor tillod jeg mig selv at være i tvivl henover sommeren. Og så strømmede det ellers ind med jobtilbud med lange titler og lommen fuld af guld. Jeg tog til samtalerne og hørte mest af alt ting, der ville have frydet mit ”gamle jeg”.
Hver gang jeg sad til samtalerne, kunne jeg mærke, at der var en stor del af mig, jeg ville lukke ned, hvis jeg takkede ja til de jobs. De var ellers virkelig spændende og udfordrende alle fire. Der var bare ikke nogen af dem, der var min rette vej.
Jeg følte, jeg var faret vild. Hvis du har prøvet at brænde for noget, og så ikke kunne mærke gnisten længere, så ved du hvor langt væk, man kan føle sig fra sig selv.
Hvad med fortællingerne?
Jeg tog alene i en trætophytte i nogle dage og nætter. Fandt roen, så på egern i træerne og så indad. Jeg besøgte en klog kone i Mariager. I et saltcenter. Jeg tænkte på forfatteren Hans Kirks sætning ”hvem skal salte saltet, hvis saltet mister sin kraft?”. Jeg følte, jeg havde mistet min kraft. Måske kunne den kloge dame konsultere min indre drivkraft og quick fixe min livskrise med en saltvandsindsprøjtning?
As if! Jeg fik bare bolden tilbage i hovedet med kommentaren ”ja ja, og hvad så med de fortællinger?!”
Dem havde jeg ikke fortalt hende noget om, for det var min hemmelighed. Men nogle fortællinger finder vej alligevel, åbenbart. Og det er så dem, jeg gerne vil skrive om.
Fortællinger. For de kalder! I biografen. I trætoppen. I Mariager. I mig.
Den kloge kone gav mig også et råd med på vejen: ”skriv i eget navn”. Et godt råd, synes jeg, når jeg har været en pennefører for det kommercielle erhvervsliv i over en dekade. Men hvad er min egen tone of voice? Min stemme? Mit kald?
En ny vej – måske også for dig?
Jeg har givet mig en tænkepause, og det har givet mig luft, og det har givet mig luft under vingerne.
For få uger siden sagde min søster til mig ”Jamen, du har jo også et kald”. Tilfældigt indskudt i en sætning. Bum. Der var det. Ja, jeg har faktisk et kald igen, som jeg har taget ejerskab for.
Det, der kalder på mig, er at bruge fortællingernes univers til at skabe mening på forandringsrejser for ledere og virksomheder. Rejser der går gennem ukendt land mod bæredygtig succes.
I dag letter mit nye univers: World Changing Stories En svane er kommet til i logoet. Den har fulgt mig hele vinteren og givet mig troen på, at grimme ællinger kan blive smukke svaner. Min ide har fået form. Den er blevet fortalt i ord og billeder. Den er transformeret.
Vil du med på en Heartcore Quest?
Nu skal ideen testes på andre fortællinger. Og jeg har brug for hjælp. Jeg kalder på modige ledere, der har lyst til at afprøve dele af min metode Heartcore Quest.
Vil du med mig ud i ukendt land? Du bidrager ved at investere nogle timer af din tid til at fortælle mig historien om den virksomhed, du står i spidsen for. Det bedste og det værste gennem tiden. Succeser og nederlag. Alt det virksomheden lærte undervejs, mens den blev mere og mere sig selv.
Jeg tror, at du brænder inde med masser af inspirerende historier, der kan forandre din verden, dine medarbejderes verden og måske endda vores verden. Hvis du begynder at aktivere flere af de historier, der betyder noget.
Da det er en test, kan jeg ikke præcist love, hvad din return on engagement er, men du vil med garanti se jeres historier i et nyt lys. Hvad du gør med det, vælger du. Men du har adgang til at inspirere, motivere og engagere på et helt nyt niveau.
Det er absolut uforpligtende, fortroligt og gratis.
Jeg ved, at det ikke er for alle, men måske er det for dig? Du kan begynde rejsen på brandnewday.dk og sende mig en mail, hvis du har lyst til at være med som forsøgsvirksomhed.
End of story | Beginning of story