Danmark ligger i top, når det kommer til udbredelse af verdensmålene. Men én ting er at kende til dem. En anden er at handle efter dem.

Løvemorledelse

Vi har længe talt om den tredobbelte bundlinje ”People, Planet and Profit” inden for bæredygtighed. Men jeg mener, at der er én faktor, der afgør, om man overhovedet kan præstere på de bundlinjer. Den menneskelige faktor, og i særdeleshed den feminine.

Som jeg ser det, kan vi ikke for alvor rykke på verdensmålene, før vi formår at styrke vores evne til at forbinde os med os selv, hinanden, naturen og verden.

Verdensmålene kaldes populært for ”den mest ambitiøse plan nogensinde”. Der skal flere kvindelige værdier i spil for, at vi lykkes med den plan.

Empati, nærvær, lytten, ro og åbenhed er tilstande, der er forudsætninger for, at vi kan forbinde os. Men det er ikke så let, for det er ikke kvaliteter, vi typisk måler på i erhvervslivet. Endnu.

Men der ER efterspørgsel på de feminine kvaliteter.

Alene i denne uge har jeg været involveret i tre opgaver, hvor det har været tilfældet.

Senest i går aftes, hvor jeg som bestyrelsesformand, hjalp med at skabe rammer for en åben og konstruktiv dialog mellem medarbejdere og ledelse. Kort efter mødet fik jeg denne besked: ”Dit holistiske blik er helt essentielt! Tak for at du tager ejerskab, har blik for alle og sætter fokus på handling”.

Det åbner for nye muligheder og handlerum, når det handlekraftige bliver suppleret af det reflekterende og indfølende. Vi har alle adgang til både feminine og maskuline kvaliteter, men ikke alle er trænet i at bringe dem i spil.

Og for dem, der er interesserede i facts fra dyreriget. Det er oftest hunnerne i løveflokken, der bringer byttet hjem. Husk det næste gang du fedtspiller med kønsdiversiteten i din ledergruppe.

Mærkbare mål

Hvis danske virksomheder vil gøre en forskel uden for egen andedam, er der brug for, at vi stopper med at pille navnefnuller og får blikket rettet mod de større sammenhænge.

Indianerne har en filosof om, at vi lever for de næste syv generationer. Vi ejer ikke jorden. Vi har lånt den af vores børnebørn, og vi er her for at passe på den.

At tænke på den måde giver et anderledes perspektiv og beslutningsgrundlag, end de fleste direktionsgange er vant til. Alt for mange ledere træffer kortsigtede beslutninger uden blik for konsekvenserne.

Aktivering af verdensmålene i erhvervssammenhæng kalder i min optik på flere kvindelige værdier såsom langsigtet – og cirkulær – tænkning, empati, intuition, tillid og evnen til at lytte til hvad der er brug for.

Det er ikke altid målbart, men det er mærkbart, når man navigerer efter de såkaldte ”feminine værdier”.

Jeg har arbejdet med verdensmålene helt fra begyndelsen. Mit første projekt med SDG’erne var kampagneudvikling for Grundfos’ medarbejderprogram Water2Life. Her var verdensmål 6 “Rent vand og sanitet” omdrejningspunktet. Brand New Day’s kampagne var med til at skaffe rent drikkevand til 1.560 mennesker i 10 år. For mig er det både målbart og mærkbart.

Verdensmester i vækst

Når vi skal sikre de kommende generationers muligheder for et ordentligt liv på kloden, skal vi have bredt vækstbegrebet ud til at omfatte klima, livskvalitet, ligestilling, sundhed og natur i de ledelsesmæssige prioriteringer.

Jeg er særligt stolt af mit samarbejde med supergazellen Advansor. For de har om nogen forstået at kombinere vækst og bæredygtighed. De er gået fra at være to mand for 13 år siden til over 200 i dag. Omsætningen er braget gennem loftet til over 500 millioner DKK i årlig omsætning, og nu sigter de mod milliarden.

De producerer bæredygtige køleanlæg baseret på CO2 som naturligt kølemiddel. Ved Paris-aftalen i 2015 forpligtede hele verden sig til at holde den globale opvarmning på maksimalt to grader. Af de to grader har man estimeret, at effekten fra kølemidler står for den ene grad.

Det er ekstremt meningsfyldt for mig at bidrage til den sag!

Advansor er outstanding, men forhåbentligt ikke stand alone. Jeg véd, at der er så meget uforløst potentiale derude, og jeg vil gerne brøle højere, hvis det får flere erhvervsledere til at lytte:

 

Lyt, lær og tænk langsigtet!

 

Løvemor for verdensmålene

Søndag er kvindernes kampdag. Jeg har valgt at bruge den dag til kampen for en bedre verden. Derfor deltager jeg i arrangementet ’Løvemor for verdensmålene’.

Eventet er blevet til i et samarbejde mellem Århus Universitet, Dansk Center for Mindfulness og Himmelbjerggården.

Lørdag er en retrætedag med yoga og meditation. Natten tilbringer jeg i et telt og håber på, at vejrguderne er med mig. Søndag deltager jeg i samtalesaloner om verdensmålene med kunstnere, politikere, forskere og andre erhvervskvinder. Dialogen skal udmunde i konkrete forslag på en bæredygtig fremtid.

Jeg glæder mig til at møde andre kvinder med blod på løvetanden til at gøre en forskel.

Løvemor til leje

Hvis du mangler et feminint (ind)spark, så indgår jeg gerne som konsulent og i advisory boards med fokus på bæredygtig ledelse, verdensmål, branding og kommunikation. Og jeg kender fantastiske kvinder, der supplerer mine kompetencer, så kom bare an.