BRAND NEW DAY’S ”3-ÅRSBERETNING”

Brand New Day er fyldt 3 år! Der er ingen tvivl om, at Brand New Day er et hjertebarn for mig. Nogle kalder det ”trodsalderen”, når deres børn er 3 år. Jeg foretrækker at se de positive vinkler og kalder det derfor ”selvstændighedsalderen”. Kan selv! Vil selv!

Når det så er sagt, er jeg utrolig glad og taknemmelig for den støtte, jeg har fået og får! Det betyder alverden at have opbakning, heppekor, dygtige praktikanter, velvillige rådgivere og forstående familie.

Jeg vil gerne tage jer med på nogle ”highlights” fra de første år i virksomhedens liv – og det er automatisk også mit (så beklager hvis det bliver for meget ”ananas i egen juice”).

 

Det første ”ja tak”

Ét særligt lyspunkt kom meget belejligt på et tidspunkt, hvor tallene havde den forkerte farve. Jeg havde ikke været i gang længe nok til at knække koden på, hvor pengene skulle komme fra. Det kunne godt give lidt usikkerhed, men pludselig vendte det hele fra nat til dag. En fredag eftermiddag fik jeg et opkald fra en kunde, som godkendte et tilbud, jeg havde sendt på et stort projekt. Jeg var høj! Det var så fed en følelse at vide, at jeg var blevet valgt til at arbejde i dybden med en virksomheds værdier og den interne og eksterne formidling af disse. Wow!

Jeg lærte meget af det projekt, og det gik op for mig, at jeg især kunne bidrage i den meget resultatorienterede og performanceorienterede virksomhed, fordi jeg er humanist. Jeg fik bekræftet, at det er en stor fordel for alle parter, at man bidrager med forskellige faglige og personlige perspektiver, og ikke mindst at man tør udfordre hinanden med respekt.

 

Livet i iværksætterkælderen

Jeg var travlt beskæftiget med projektet i de første mange måneder, og sideløbende foldede min drøm sig ud i min ”iværksætter-kælder”. Anders, som er min kæreste og partner i virksomheden, havde atelier dør om dør med Brand New Day (faktisk var han der først). Vi havde en fantastisk hverdag, hvor vi hver især og sammen udfoldede vores drømme og kunne deltage i hinandens liv, mens kunst, kreativitet og kærlighed fløj rundt. Ja og faktisk også et lille kræ…Vi fik nemlig en fantastisk gave af en ven og kunde: en hundehvalp, som vi navngav Saga, fordi hun er en historie i sig selv. Hun sørgede for, at vi fik gået ture midt i travlheden, og hun lærte os, at intet overgår følelsen af at nusse det blødeste maveskind i verden. Vi var lykkelige!

 

Muligheder pakket ind i en l***

Så tog vi på sommerferie alle tre. Og vi kom hjem med en blind passager…jeg var blevet gravid! Det var lykkelige omstændigheder, men på den hårdest tænkelige måde. Jeg blev syg af at være gravid. Jeg kastede op og havde kvalme non stop i 6 måneder  Ind og ud af sygehuset og ellers bare ligge helt stille døgnet rundt. Jeg kunne intet! Det var så svært at give slip i virksomheden, men jeg var nødt til det.

Det var sårbart og uholdbart for virksomheden og mine kunder, at jeg var syg. Jeg kan være æselstædig, når noget betyder meget for mig, og Brand New Day var for vigtigt til, at jeg ville lægge projektet ned. Der er muligheder alle vegne. Det handler bare om at få øje på dem. (Og nogle gange er de muligheder altså pakket ind i en lort, som jeg synes, min sygdom var).

Jeg vendte ideer og muligheder og kom i tanke om Ann-Katrine, som jeg havde mødtes med kort efter Brand New Day’s opstart. Jeg vidste, at vi havde en god kemi, et værdifællesskab og at hun kunne supplere mig på en god måde. Hendes baggrund fra NGO branchen mødte min baggrund fra reklamebranchen: ideelt set up til at lave ”goodvertising”! Hun var med på min ide, og vi begyndte at tegne en plan for, hvordan hun kunne blive partner i virksomheden. Vi havde en spændende proces, hvor vi gravede dybt og kom rundt om vores vigtigste værdier og worst case scenarioes.

 

Et umage trekløver

En hel del juridiske dokumenter og andet bøvl senere var vi klar med vores fælles Brand New Day ApS. Vi kom godt fra start og fik klatret op af den nye fælles stejle læringskurve. Ann-Katrine fik hurtigt tilnavnet ”Pippi”, fordi hun var ekspert i at kaste sig ud i nye ting med mantraet ”Det har jeg aldrig prøvet før. Det er jeg sikkert god til!”. Pippis ”sidekick” var ikke Annika og Tommy, men mig ”Hippie”. Den som passioneret går op i bæredygtighed og nørder i bæredygtige ledelsesstile. Anders fik titel af ”Djævlens Advokat”. Sådan må det ligesom være, når man er idehistoriker og altid har en kritisk indvending, der er med til at sparke bolden i mål, og når man har en ret mørk musiksmag. Vi var et trekløver, som tilsammen ville forbedre verden med kreativitet. Intet mindre.

Det var ikke kun ambitionerne, der var store, og min mave, der begyndte at fylde mere og mere – Brand New Day bredte sig også i iværksætterkælderen. Til sidst havde vi brug for mere plads, og da vi fik muligheden for at flytte i nye lokaler, rykkede vi arkivkasser, nisselandskab, kaffemaskine og andet jordisk gods få hundrede meter væk fra de oprindelige rammer.

 

Lille og vågen

Vi havde en spændende periode, hvor vi prøvede en masse ting af. Vi fik blandt andet – med dygtige menneskers hjælp – stablet et storstilet analyse- og researcharbejde på benene om byggebranchens kommunikation om bæredygtighed. Det førte os vidt omkring til store organisationer, og det var let at komme til at tænke på historien om David og Goliat. Blandt andet fremlagde vi vores ”key findings” for Gybroc, som er en del af koncernen Saint Gobaint. Marketingdirektøren spurgte os: ”Hvor mange er I så?” Jeg svarede ”3” og spurgte ”hvor mange er I?” Han svarede ”350.000”. Det har heldigvis aldrig givet os præstationsangst eller mindreværdskomplekser at være få og små.

Vi har ad flere omgange lavet kampagner for Grundfos’ fantastiske medarbejderprogram Water2Life. Da vi skulle opstarte samarbejdet ankom vi til Grundfos med en baby og de enorme mængder af grej, sådan en lille størrelse har med sig. Vores kontakt var forberedt, men der er ingen tvivl om, at vi tiltrak os opmærksomhed med vores anderledes kultur og måde at gøre tingene på. For os handlede det om at få tingene til at gå op – også når det kan være svært at få enderne til at nå sammen.

At tillade sig selv at være anderledes som menneske og som virksomhed, styrker også vores evne til at tænke nyt. Brand New Day har en særlig evne til at være nysgerrig på andres måder at tænke, føle og handle på, og vi bidrager med nye synsvinkler og ideer. Det giver resultater! Vi er mega stolte af, at vores Water2Life kampagne har været med til at skaffe rent drikkevand til 1560 mennesker i de næste ti år! Det giver mening for os at bidrage til at gøre en forskel.

 


 

Værdier som kompas

Det har altid været tydeligt for mig, at selv om Brand New Day ”bare er en bette biks”, så er det afgørende at skabe et solidt fundament af værdier og kultur. Det prioriterer jeg højt, og værdierne har mange gange fungeret som et kompas for mig i små og store beslutninger. Én nøgleværdi for Brand New Day er ”ordentlighed”. Den værdi gennemsyrer alt det, vi arbejder med, og den måde vi agerer på. ”Ordentlighed” hjalp også vores trekløver med at lykkedes med det, der ofte går helt galt; nemlig at blive skilt på en god måde.

Efter halvandet år i livet som selvstændig med branding af blandt andet CSR projekter fik Ann-Katrine lyst til at arbejde mere strategisk med CSR inde fra en virksomhed. Vi besluttede at gøre vores absolut bedste for at komme godt ud af vores fælles forretningsforpligtelser. Ann-Katrine skulle starte i job som Principal Specialist – CSR hos Nilfisk A/S, og jeg overtog ejerandelene og ville drive Brand New Day videre.

I oktober 2016 holdt vi en hyggelig reception med bobler og andre lækkerier for at sige tak til hinanden og ønske hinanden held og lykke på den videre færd. Jeg er stolt af os begge, og jeg er glad for den rejse, vi har været på med hinanden, med kunder og med samarbejdspartnere.

 

Ingen roser uden torne

Ann-Katrine og jeg havde kæmpet længe for at ”bryde igennem”. Jeg havde følelsen af, at vi gravede efter diamanter, og hvis vi så vores diamantmine i et tværsnit ville vi vide, at den store gevinst var liiige der! Men man bliver træt i armer’n af at grav’, så både den langvarige ekstra hårde arbejdsindsats og outroen af partnerskabet havde slidt på mig og virksomheden.

Men det var ikke tid til at slappe af. Der var behov for at få rettet økonomien og driften op, og samtidig var der en masse praktiske ting, der skulle ordnes. Blandt andet havde jeg besluttet at flytte tilbage i kælderen.

Allerede da vi havde sagt farvel til de sidste gæster til receptionen, hentede jeg en barnevogn og begyndte at køre møbler og andet flyttegods til det nye kontor. Yndigt syn! Boblerne var stadig i blodet og med både fuldmåne og modvind kunne det næsten ikke matche mit indre meget bedre: berusende følelse og samtidig noget truende ubehag. Jeg havde ret meget, der skulle samles op – både ting, mig selv og de mange ”kasketter”, jeg skulle have stakket oven på hovedet.

 

En ny start

Og så skete det! Der var hul igennem til en ”lille diamant”. Og så en mere. Og hvad er det, der glimter lige der? Det lysnede! Opgaverne landede, ting lykkedes, ”gamle” kollegaer blev nye ”kollegaer”. Faktisk var det i flere tilfælde gamle forbindelser, der gav nye muligheder. Jeg fik både travlt og modet tilbage. Det var sjovt at mærke, at jeg på én gang følte, at jeg var trådt mange skridt tilbage og samtidig se, at vejen fremad foldede sig ud.

Det samme gjorde min gamle iværksætterkælder! Jeg besluttede at give lokalerne ”nye klæder” og således har jeg på få kvadratmeter både egen skov og et stort islandsk bjerglandskab. Det skal opleves, og jeg giver gerne kaffe i det, jeg i dag kalder min ”hjertehule”. Omgivelserne betyder mere for kreativitet end mange forstår (eller handler på). Jeg har handlet på min viden og skabt mulighed for refleksion, tilbagetrækning og meditation side om side med ”heart work”, møder og workshops.

 

Verden forandrer sig hver dag

Sådan gik mit efterår og vinter, og nu er det snart forår lige om lidt. Jeg har været i tænkeboks på, hvad Brand New Day og jeg skal. Jeg har genbesøgt de oprindelige forretningsplaner (som blev skrevet på maaaaange meter papirrulle), jeg har vurderet på erfaringer fra de 3 første år, lavet nye strategier og justeret kursen en smule.

Der er intet ændret ved det grundlæggende formål: jeg vil fortsat gerne hjælpe med at skabe en positiv forandring med kreativitet og menneskelig kommunikation.

Det er forsat Branding, Nytænkning & Data, der kan købes i biksen.

Brand New Day handler stadig om at se nye muligheder, når verden forandrer sig. Det er kun blevet bekræftet de sidste 3 år.

Og verden forandrer sig big time! Hvis vi bare tager generationen ”Millenials”, som er drevet af noget helt andet, end de fleste ledere har været vant til at fokusere på, så er det én udfordring ud af flere. ”Millenials” er nemlig drevet af ”fluffy stuff” som formål, mening, værdier og CSR. De forventer, at virksomhederne tager aktivt stilling til hvordan de kan bidrage positivt i verden, at de handler derefter, og at man kan regne med, at det de siger også er det, de gør. Hvordan skal virksomhederne rekruttere dygtige mennesker fra denne generation, hvis de ikke forstår dem, og hvis de ikke ved,  hvordan de skal tale ind til og møde deres forventninger og behov?

En anden udfordring, som mange virksomheder møder nu og i nær fremtid, er, at de bliver ”overhalet indenom”. Mediebranchen, musikbranchen og filmbranchen har oplevet, at digitaliseringen af information har ”ødelagt” deres forretningsmodeller – eller i hvert fald ændret betingelserne. Nogle bygger læhegn og andre bygger vindmøller, når forandringens vinde blæser. Jeg vil hjælpe flere kunder med at navigere klogt i morgendagens muligheder. Jeg hjælper dem med at forstå den værdi, de skaber for deres kunder i dag og sparrer med dem om, hvordan de kan nytænke, hvis pilen peger på, at de skal flytte sig for at fremtidssikre forretningsmodellen.

De to eksempler er komplekse problemstillinger, som både kræver indsigt og forandring i de fleste organisationer at håndtere og kommunikere. Det er ikke et quick fix, og det er fedt! Det er nemlig dér, vi kan skabe en bæredygtig og værdibaseret tilgang til organisationers kultur, ledelse og kommunikation, som alle er centrale faktorer i min disciplin branding, herunder employer branding.

Derfor vil jeg i højere grad lægge vægt på det, jeg er særligt god til:

  • forenkle kompleksitet
  • forstå mennesker og styrke relationer
  • se mønstre og muligheder
  • værdier og kultur
  • analytisk kreativitet
  • storytelling med sjæl

Det vil jeg bruge til at hjælpe virksomheder med at forstå sig selv, deres medarbejdere, kunder og deres omverden i øvrigt. For at få flere værktøjer i kassen til dette er jeg netop begyndt på en NLP Practioner uddannelse hos Mindstep i Aalborg.

NLP er en moderne psykologiform, der svarer særdeles godt til det moderne samfund, hvor kravene konstant forandres og øges. NLP er psykologiske redskaber til forandring, personlig udvikling, kommunikation og indsigt.

Det er fedt!

 

Old news

Det var en længere beretning, for jeg havde meget på hjerte. Det meste er old news, men det kan være godt at ”vende skråen”, så man ved, hvor man er, hvor man kommer fra, og hvor man er på vej hen. Det giver nye perspektiver, og det har da også givet anledning til en ny visuel identitet og et nyt website til Brand New Day. Det er i støbeskeen.

Jeg glæder mig til Brand New Day’s selvstændighedsalder og til, hvad fremtiden bringer.

 

Tak fordi du læste med.

Ellen Elsnab

Brand New Day’s hjerte

En værdifuld tidsrejse

Når jeg interviewer virksomhedsejere, sender jeg dem på en tidsrejse tilbage til dengang, det hele var nyt og ved at tage form. Dengang de satsede alt på drømmen om egen virksomhed og dengang de traf beslutninger, der har været med til at bringe dem til, hvor de er i dag.

 

På tidsrejsen når vi ind til kernen, hvor drømmene, ideerne, visionerne, målene og værdierne for virksomheden ligger gemt. Det er en skattekiste, der kan bruges til at afklare virksomhedens formål, definere positionen og målrette kommunikationen. Når man ved, hvor man kommer fra, er det meget lettere at finde ud af, hvor man er på vej hen, og hvordan man skal komme derhen.

 

Det var en kold og stormfuld…

En vigtig oplevelse i Brand New Day’s opstart fandt sted på Kalø Vig Slotsruin en kold og stormfuld efterårsdag. Jeg havde netop fået ”femårs-nålen” fra min tidligere arbejdsplads, hvor jeg sluttede som strategisk direktør, og jeg stod på vippen til at springe ud som selvstændig. Beslutningen var taget – og den havde jeg det rigtig godt med. Det, jeg ikke havde det godt med, var den økonomiske usikkerhed. Jeg havde dog et tilbud på bordet, som kunne slå den økonomiske usikkerhed af banen. Men det var ikke en nem beslutning…

 

Hver gang jeg tænkte på at sige nej til tilbuddet, fik jeg ondt i maven, fordi jeg tænkte, at det ville være et økonomisk selvmål. Min hjerne protesterede og krævede finansiel fornuft.

 

Hver gang jeg overvejede at sige ja, fik jeg også ondt i maven, fordi det bare ikke føltes rigtigt. Hjertet vred sig og iværksatte straks en ekstra omgang ”soul searching”. Og sådan havde hjernen og hjertet drevet mig rundt i manegen i alt for lang tid.

 

Dét var grunden til, at jeg nu stod på Kalø Vig Slotsruin og kiggede ud over vandet og tænkte, at det var fantastisk, at vinden larmede så meget, at jeg ikke kunne høre, hvad jeg selv tænkte, for så havde jeg da ro et øjeblik.

 

Lyt til hjertet

Jeg gik videre – både i mine egne tanker og på den smukke tange. Pludselig stod jeg på en bakketop, hvorfra det skrånede kraftigt nedad. Jeg stoppede op og lænede mig op af et gammelt træ. Lige dér gik det op for mig, at jeg vidste, hvad den rigtige beslutning var. Det var ikke bare skåret ud i pap for mig – det var hugget ind i træ!

 

I træets bark var et stort ”ar”, som et kærestepar sandsynligvis har lavet for mange år siden for at proklamere deres evige kærlighed. Hjertet var helt skarpt – ikke noget blødsødent over det. Det var et hjerte, der ville fremad i verden. Et hjerte, der var fast besluttet. Lige dér vidste jeg, at jeg var nødt til at lytte til hjertet og sige nej tak til tilbuddet – også selv om det betød et goddag til økonomisk usikkerhed.

 

 It’s a Brand New Day

 

 

At jeg lyttede til hjertet betyder ikke, at det altid har ret. ”Slåskampen” mellem hjernen og hjertet har jeg brugt positivt til at forene den økonomiske sans og passionen for autentisk kommunikation i begrebet ”HeartCore Business”. Det er to dele, der supplerer hinanden fantastisk, og man kan ikke have det ene uden det andet.

 

Jeg hælder dog ofte til hjertet, og min oplevelse med træets hjerte spiller en vigtig rolle for mig, fordi, fordi branding handler om følelser, relationer, historier og symbolik. Nøjagtig som historien om de to mennesker, som har stået på en bakketop på Kalø Vig og erklæret deres kærlighed til hinanden.

 

Jeg har gjort det til min målsætning i Brand New Day at sætte hjerter i brand. Jeg hjælper med at finde de historier, passioner, visioner og andet ”HeartCore” gods, der er med til at gøre brands elskværdige og interessante for mennesker at forelske sig i.

 

Derfor er Brand New Day’s logo et hjerte. Et hjerte med kant. Et hjerte, der vil frem i verden. Et hjerte, der er besluttet. Hjertet er grønt, fordi mit hjerte banker for at gøre en forskel for grønne virksomheder og virksomheder, der sætter grønne tiltag i gang.

 

Da Brand New Day gik i luften 3. februar, besøgte jeg selvfølgelig træet for at sige tak for hjælpen med beslutningen.

 

Glædelig valentins dag til jer alle!

Hjertelig hilsen Ellen