Brand New Day’s hjerte

En værdifuld tidsrejse

Når jeg interviewer virksomhedsejere, sender jeg dem på en tidsrejse tilbage til dengang, det hele var nyt og ved at tage form. Dengang de satsede alt på drømmen om egen virksomhed og dengang de traf beslutninger, der har været med til at bringe dem til, hvor de er i dag.

 

På tidsrejsen når vi ind til kernen, hvor drømmene, ideerne, visionerne, målene og værdierne for virksomheden ligger gemt. Det er en skattekiste, der kan bruges til at afklare virksomhedens formål, definere positionen og målrette kommunikationen. Når man ved, hvor man kommer fra, er det meget lettere at finde ud af, hvor man er på vej hen, og hvordan man skal komme derhen.

 

Det var en kold og stormfuld…

En vigtig oplevelse i Brand New Day’s opstart fandt sted på Kalø Vig Slotsruin en kold og stormfuld efterårsdag. Jeg havde netop fået ”femårs-nålen” fra min tidligere arbejdsplads, hvor jeg sluttede som strategisk direktør, og jeg stod på vippen til at springe ud som selvstændig. Beslutningen var taget – og den havde jeg det rigtig godt med. Det, jeg ikke havde det godt med, var den økonomiske usikkerhed. Jeg havde dog et tilbud på bordet, som kunne slå den økonomiske usikkerhed af banen. Men det var ikke en nem beslutning…

 

Hver gang jeg tænkte på at sige nej til tilbuddet, fik jeg ondt i maven, fordi jeg tænkte, at det ville være et økonomisk selvmål. Min hjerne protesterede og krævede finansiel fornuft.

 

Hver gang jeg overvejede at sige ja, fik jeg også ondt i maven, fordi det bare ikke føltes rigtigt. Hjertet vred sig og iværksatte straks en ekstra omgang ”soul searching”. Og sådan havde hjernen og hjertet drevet mig rundt i manegen i alt for lang tid.

 

Dét var grunden til, at jeg nu stod på Kalø Vig Slotsruin og kiggede ud over vandet og tænkte, at det var fantastisk, at vinden larmede så meget, at jeg ikke kunne høre, hvad jeg selv tænkte, for så havde jeg da ro et øjeblik.

 

Lyt til hjertet

Jeg gik videre – både i mine egne tanker og på den smukke tange. Pludselig stod jeg på en bakketop, hvorfra det skrånede kraftigt nedad. Jeg stoppede op og lænede mig op af et gammelt træ. Lige dér gik det op for mig, at jeg vidste, hvad den rigtige beslutning var. Det var ikke bare skåret ud i pap for mig – det var hugget ind i træ!

 

I træets bark var et stort ”ar”, som et kærestepar sandsynligvis har lavet for mange år siden for at proklamere deres evige kærlighed. Hjertet var helt skarpt – ikke noget blødsødent over det. Det var et hjerte, der ville fremad i verden. Et hjerte, der var fast besluttet. Lige dér vidste jeg, at jeg var nødt til at lytte til hjertet og sige nej tak til tilbuddet – også selv om det betød et goddag til økonomisk usikkerhed.

 

 It’s a Brand New Day

 

 

At jeg lyttede til hjertet betyder ikke, at det altid har ret. ”Slåskampen” mellem hjernen og hjertet har jeg brugt positivt til at forene den økonomiske sans og passionen for autentisk kommunikation i begrebet ”HeartCore Business”. Det er to dele, der supplerer hinanden fantastisk, og man kan ikke have det ene uden det andet.

 

Jeg hælder dog ofte til hjertet, og min oplevelse med træets hjerte spiller en vigtig rolle for mig, fordi, fordi branding handler om følelser, relationer, historier og symbolik. Nøjagtig som historien om de to mennesker, som har stået på en bakketop på Kalø Vig og erklæret deres kærlighed til hinanden.

 

Jeg har gjort det til min målsætning i Brand New Day at sætte hjerter i brand. Jeg hjælper med at finde de historier, passioner, visioner og andet ”HeartCore” gods, der er med til at gøre brands elskværdige og interessante for mennesker at forelske sig i.

 

Derfor er Brand New Day’s logo et hjerte. Et hjerte med kant. Et hjerte, der vil frem i verden. Et hjerte, der er besluttet. Hjertet er grønt, fordi mit hjerte banker for at gøre en forskel for grønne virksomheder og virksomheder, der sætter grønne tiltag i gang.

 

Da Brand New Day gik i luften 3. februar, besøgte jeg selvfølgelig træet for at sige tak for hjælpen med beslutningen.

 

Glædelig valentins dag til jer alle!

Hjertelig hilsen Ellen